PROTECT

22 ianuarie 2007

"Protection is You" de Mihaela Michailov

In "7 seri", Mihaela Michailov scrie despre "PROTECT"; cronica nu se afla pe net, dar am rugat-o pe Mihaela sa-mi trimita textul in format electronic, asa ca iata-l! :-)





Protection is You
Mihaela Michailov



SMOKING KILLS. Pericolul cu majuscule nu mai sperie pe nimeni. Ce panicheaza de fapt? Ce te face sa te gindesti la o posibila centura de siguranta?
Performance-ul Protect, coordonat de Paul Dunca, e ca o instalatie de flacoane corporale in care se varsa pastilele fricii, provocarii limitelor, relaxarii, maximei nervozitati si autoconservarii. In fiecare incapere din Teatrul Desant se naste sub ochii spectatorilor o puternica tensiune de actiune.
Performance-ul te tine in priza pentru ca iti trezeste atentia, pentru ca esti implicat in ce vezi si ai un anumit tip de reactie circumstatiala. Pentru ca esti curios sa urmaresti in toate cutiile spatiale obiectul si forma protectiei puse la bataie. Si, pina la urma, acest aport de reactie directa din partea spectatorului, pe care mizeaza Protect, e cel mai important cistig. Daca pleci indiferent de la un spectacol, e ca si cum n-ai fost la el. De la Protect va garantez ca plecati cu citeva imagini articulate excelent pe tema. Cu citeva pilule protective pe care n-o sa uitati ca le-ati inghitit.
Va puteti alege traseul parcurgerii tipurilor de protectie mai explicit sau mai implicit sugerate si puteti reveni in zona fierbinte a contactului care vi se ofera la citiva metri distanta. Cu siguranta veti fi stimulati sa va puneti niste intrebari.

De cite ori n-ati vrut sa sariti de la mare inaltime si totusi nu ati facut-o? Ce v-a impiedicat? Ce va opreste sa nu va aruncati in cap sau sa nu dati peste cap interdictiile? Puteti sa raspundeti la aceste intrebari urmarind-o pe Ana-Maria Costea, care reuseste in Boogie Bangi sa incarce fiecare miscare cu forta si incordare. Cu casca de motociclista, sta pe buza unui hau si priveste in jos. Aveti grija ca s-ar putea sa sara.

Cei care se joaca cu incandescenta riscului va trag in interiorul celulei lor de confruntare. Doi pistolari se privesc hipnotic. Au pistoalele fixate si te astepti sa-si zboare creierii in orice secunda. In tensiunea creata de Paul Dunca si Iuliana Stoianescu, adrenalina explodeaza. Dupa o infruntare cu foarte putine miscari si priviri taioase, incepe o trinta in pat, urmata de un dus fierbinte, dat de caldura radiatoarelor care fac sa trepideze nevrotic corpurile celor doi performeri. In Bikini Kill, protectie inseamna risc si expunere, inseamna corp in focus, corp-tinta. Inseamna extrem.


Imaginati-va o lume-lacat. Papuci cu lacat, caserola de margarina cu lacat, frigider cu lacat, farfurii cu lacat. Tot ce atingeti e incuiat. Pe masura ce vedeam lacatelele blocant de angoasante din Locked, conceput de Ioana Paun si David Schwartz, performance-ul cu cel mai puternic potential de teatralitate din toata instalatia, ma gindeam la niste corpuri-lacate imense care incearca sa se descuie. Starea pe care cei doi o transmit e una de maxima blazare si de obsedanta disperare. La cel mai mic zgomot fug in spate, in timp ce la radio se aud citeva declaratii despre perioada comunista. In fiecare obiect din mizera lor bucatarie e un virus de alienare si stranietate. De inchistare si efort de supravietuire. Lacatele sint spatii concentrationiste care iti toaca nervii. Cuplul ’’lacatuit’’ e cea mai violenta imagine a incorsetarii.


In performance-ul gindit de Iuliana Stoianescu – Milka is not Real -, corpurile isi creeaza propria forma de protectie imaginara, propria lume reala si fictionala. Din bomboane imprastiate pe jos, din skateboard sau stativ, se naste o bula de protectie. Am selectat din Protect ce m-a provocat mai mult. Protectia insa, dupa cum veti vedea in ianuarie la Teatrul Desant (Bulevardul Mihalache 123) mai are si alte ipostaze.